Back to the Box Part VII


Cytowana już przeze mnie "literatura przedmiotu" czyli publikacje o tworzeniu obudów głośnikowych poświęca kwestiom wytłumienia wiele uwagi. 
Właściwy rodzaj i sposób ułożenia materiałów tłumiących jest traktowany jako bardzo istotny element konstrukcyjny.
Zalecenia Altec Lansing konsekwentnie wskazują na konieczność wytłumienia jednej ze ścianek z każdej pary dwu równoległych, zostawiając jednak pewną swobodę w zakresie rodzaju i grubości materiału tłumiącego.
I choć pierwotnie zamierzałem użyć płatów wełny mineralnej, ostatecznie użyłem jednak materiału określonego przez sprzedawcę jako "filc akustyczny". 
Mimo nazwy, nie posiada on charakterystycznych dla filcu cech - silnego sprasowania oraz niemal jednolitej powierzchni w której trudno wyróżnić poszczególne włókna.


Ewidentnie przypomina materiał używany do wytłumiania nadwozi samochodowych, umieszczany pod warstwą tapicerki.
 
Niezależnie od wybranego materiału, sposób doboru jego właściwej ilości może zostać dokonany dwoma różnymi metodami.
Pierwsza, określana jako "underdamping" (niedotłumienie) polega na wstępnym zastosowaniu mniejszej ilości materiału niż zalecana, a następnie jego na uzupełnianiu do momentu zauważenia efektu "przetłumienia" brzmienia.
Druga określana jako "overdamping" (przetłumienie) polega z kolei na wstępnym zastosowaniu ilości materiału większej niż zalecana, a następnie jego usuwaniu jego nadmiaru do momentu uzyskania efektu "równowagi" brzmienia.
Zalecana przez Alteca grubość warstwy wytłumienia zawiera się w przedziale pomiędzy 1,5" a 2" czyli pomiędzy 38 a 50 mm.
Posiadany prze mnie materiał tłumiący ma grubość 20 mm - zakupiona ilość pozwoli na zastosowanie podwójnej 4 cm jego warstwy.
Postanowiłem, że na 3 mm warstwie podkładowej na razie zamocuję 20 mm warstwę filcu akustycznego, a o ewentualnym zastosowaniu drugiej warstwy rozstrzygną wnioski i  wrażenia z użytkowania zmontowanego zestawu. 
Na razie jednak trzeba wykonać wytłumienie pozostałych dwu ścian obudowy. Z uwagi na utrudniony dostęp jest to zadanie bardziej skomplikowane niż praca z tylną ścianką. 


Na podkład filcowy montuję filc akustyczny - ściana lewa ( patrząc od frontu)

Wytłumiona górna ściana obudowy
 
Ujęcia wnętrza po zamknięciu tylnej ścianki

W tym stanie obudowa jest praktycznie gotowa do montażu głośnika, terminali głośnikowych i zwrotnicy. Po ich zamontowaniu stanie się wersją startową, stanowiąc pole do dalszych do prób i eksperymentów z jej ostatecznym strojeniem
 
Cdn ... 


 
 






Komentarze

Popularne posty