Altec Lansing Time część III

 

Czołowa strona broszury informacyjnej modelu Altec Lansing 604-8K. Zawiera prócz szczególowych danych samego głośnika, także opis i dane skonstruowanej dla tego modelu zwrotnicy.

 

Zwrotnica ta jest konstrukcją pracującą w dwóch trybach - tryby te przelącza dwupozycyjny przycisk na środku płyty czołowej.

Istnieje również duża liczba  modeli zwrotnic konstruowanych na potrzeby aplikacji Alteca w nietypowych obudowach. Wiele z nich jest omawianych na forach DIY. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się dyskusje odnośnie stosowania z tym głośnikiem systemów bi-amp z użyciem zwrotnic aktywnych - zarówno analogowych jak i cyfrowych. 
Realizując koncepcję OB z użyciem Alteca oparłem się na oryginalnej zwrotnicy, dokonującej "wewnętrznego" podziału sygnału w tym dwudrożnym głośniku. 
Natomiast zainstalowany w odgrodzie głośnik Beyma pracuje z użyciem elektronicznej zwrotnicy aktywnej Behringer DCX2496. 
W moim przypadku pracuje jako filtr dolnoprzepustowy odcinający filtrem Butterwortha 24dB/oct przy częstotliwości 52Hz głośnik niskotonowy - ale jest to wartość do natychmiastowej "negocjacji"🙂
Drogi Czytelniku, jeśli dotarłeś do tego miejsca w tekście, z pewnością zaczynasz podejrzewać że cały ten system jest oparty o pracę z dwoma wzmacniaczami ... 
I nie mylisz się.
 
 
Oto serce systemu. 
Wzmacniacz Crimson 2A3 firmy Rolof Audio. Wzmacniacz o mocy 2,5 Wata na kanał, oparty jak sama nazwa wskazuje o triody 2A3. W jego konstrukcji użyto także lamp 6SN7 oraz lampy 5U4G. Urządzenie to jest skonstruowane z użyciem dwóch obudów: jedna zawiera lampy mocy, lampy sterujące oraz transformatory wyjściowe, w drugiej znajduje się zasilacz urządzenia.
Konstrukcja ta będzie przedmiotem osobnego wpisu.
Głośnik niskotonowy jest napędzany za pomocą amplitunera NAD Model 60 z końcówki lat 70-tych.
 
 
W chwili obecnej trwa budowa końcówki mocy opartej o lampy EL34 która przejmie jego rolę.
Jedynym źródłem sygnału dla obydwu wyżej wspomnianych wzmacniaczy jest przetwornik cyfrowo-analogowy Korg DS DAC 100. Jedno z jego wyjść zasila Crimsona, drugie - za pośrednictwem Behringera - zasila NAD-a.
 
Cały powyżej opisany system pracuje w 28 - metrowym pokoju o wysokości 2,9 m.
 
 
Poniższe zdjęcie zostało wykonane z pozycji słuchacza. Odległość od głośników wynosi 3,6m
 
Cdn ...




Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty